II. Erken Hayat
III. Sanatla alakalı Öğrenim
IV. Olgun Emek harcama
V. Sonraki Hayat
VI. Ölüm ve Miras
VII. Zurbaran’ın Tekniği
VIII. Zurbaran’ın Tesiri
IX. Zurbaran’ın Müzelerdeki Eserleri
Sık Sorulan Sorular
Hususiyet | Francisco de Zurbaran | İspanyol Dini Sanatı | Barok Sanatı | İspanyol Fotoğraf Sanatının Altın Çağı | 17. Çağ İspanyol Sanatı |
---|---|---|---|---|---|
Tarihler | 1598-1664 | 1500-1700 | 1600-1700 | 1500-1700 | 1500-1700 |
Milliyet | İspanyol | İspanyol | Avrupa | İspanyol | Avrupa |
Tür | Dini fotoğraf | Dini fotoğraf | Dini fotoğraf | Dini fotoğraf | Dini fotoğraf |
Yoldam | Barok | Barok | Barok | Barok | Barok |
Etkisinde bırakır | Caravaggio, Velázquez | Rönesans | Rönesans | Rönesans | Rönesans |
Etkilenmiş | Murillo, Ribera | Avrupa Barok | Avrupa Barok | Avrupa Barok | Avrupa Barok |
II. Erken Hayat
Francisco de Zurbaran, 1598’de İspanya’nın Extremadura kentindeki Fuente de Cantos’ta dünyaya geldi. Babası bir çiftçiydi ve anası bir dokumacıydı. Zurbaran sanata erken yaşta yatkınlık gösterdi ve 15 yaşlarındayken mahalli bir ressamın yanında çıraklık yapmış oldu. 1614’te ressam Francisco Pacheco ile çalışmak için Sevilla’ya taşındı.
III. Sanatla alakalı Öğrenim
Zurbaran’ın sanat içerikli eğitimi iyi belgelenmemiştir. Fuente de Cantos’ta mahalli bir ressamın yanında çıraklık yapmış olabileceği ve sonrasında Francisco Pacheco ile çalışmak için Sevilla’ya taşınmış olabileceği düşünülmektedir. Pacheco, Sevilla’da kabul edilen bir sanatçıydı ve müessir Sevilla Fotoğraf Okulu’nun bir üyesiydi. Ek olarak dünyanın en meşhur ressamlarından biri olacak olan Diego Velazquez’in de öğretmeniydi.
Zurbaran’ın Pacheco ile almış olduğu tahsil, çizim, kompozisyon ve görüş açısı şeklinde fotoğraf tekniklerinde ona sağlam bir temel elde etmiş olurdu. Ek olarak sanat zamanı ve o dönemde popüler olan değişik fotoğraf stilleri ile alakalı da data edinmiş olurdu.
Zurbaran’ın eğitimi, bir sanatçı olarak gelişimi için eğer olmazsa olmazdı. Ona, kendi benzersiz ve kuvvetli sanat eserlerini yaratmak için gereksinim duyduğu becerileri ve bilgiyi verdi.
IV. Olgun Emek harcama
Zurbaran’ın olgunluk süreci eserleri gerçekçiliği, ayrıntılara gösterdiği itina ve fer ve gölge kullanımıyla karakterize edilir. Sık sık dini mevzuları resmederdi ve resimleri açıklıkları ve sadelikleriyle dikkat çeker. Eserleri ek olarak sakinlik ve durallık hissi yaratan nefes renklerin kullanımıyla da karakterize edilir.
Zurbaran’ın olgunluk dönemindeki en meşhur eserlerinden bazıları şunlardır:
- Tertemiz Gebelik (1630-35)
- Çarmıha Gerilme (1632)
- Mesih’in Dirilişi (1644)
- Meditasyondaki Aziz Francis (1639)
- Çobanların Hayranlığı (1645)
Zurbaran’ın olgunluk süreci eserleri İspanyol dini sanatı üstünde mühim bir etkiye sahipti. Resimleri yaygın olarak kopyalandı ve beğenildi ve gerçekçiliği ve ayrıntılara gösterdiği özenle karakterize edilen yeni bir dini fotoğraf tarzının kurulmasına destek oldu.
V. Sonraki Hayat
Zurbaran’ın sonraki hayatı sağlığının bozulması ve üretkenliğinin azalmasıyla damgalandı. 1664’te 68 yaşlarında öldü.
VI. Ölüm ve Miras
Zurbaran, 27 Ağustos 1664’te 64 yaşlarında Madrid’de öldü. Cemiyet üyesi olduğu San Ginés kilisesine gömüldü. Cenazesine kral IV. Philip de dahil olmak suretiyle fazlaca sayıda insan katıldı.
Zurbaran’ın ölümü İspanyol sanatı için büyük bir kayıptı. Zamanının en mühim ressamlarından bir tanesiydi ve eserleri sonraki nesil sanatçılar üstünde derin bir tesir bıraktı. Resimleri bugün bile gerçekçilikleri, teknik ustalıkları ve derin maneviyatları sebebiyle hayranlık uyandırıyor.
Zurbaran’ın mirası, eserlerine ev sahipliği meydana getiren dünyanın dört bir tarafındaki birçok müze ve galeride de açıkça görülmektedir. En meşhur tablolarından bazıları Madrid’deki Prado Müzesi’nde, Paris’teki Louvre’da ve New York City’deki Metropolitan Sanat Müzesi’nde görülebilir. Eserleri ek olarak birçok hususi koleksiyonda temsil edilmektedir.
Zurbaran’ın resimleri yüzyıllar süresince sayısız kere yine üretildi ve yine yorumlandı. Eserleri dünyanın dört bir tarafındaki sanatçılara esin verdi ve tesiri Diego Velazquez, Rembrandt ve Édouard Manet şeklinde ustaların eserlerinde görülebilir.
Zurbaran, İspanyol dini sanatının reel bir ustasıydı. Resimleri, derin inancının ve insan durumuna dair derin anlayışının bir kanıtıdır. Eserleri bugün bile insanlara esin vermeye ve onları harekete geçirmeye devam ediyor ve mirası garanti dibine alındı.
VII. Zurbaran’ın Tekniği
Zurbaran hem yağlıboya fotoğraf hem de fresk hikayesinde ustaydı. Yağlıboya resimleri varlıklı renkleri, detaylı fırça darbeleri ve figürlerin ve nesnelerin realist tasvirleriyle karakterize edilir. Freskleri de aynı derecede etkileyicidir ve hem görsel olarak çarpıcı hem de romantik olarak çağrıştırıcı olan büyük ölçekli sanat eserleri yaratma kabiliyetini gösterir.
Zurbaran’ın tekniği, Diego Velazquez ve Bartolomé Esteban Murillo şeklinde çağdaşlarının faaliyetlerinden etkilenmiştir. Ek olarak Raphael ve Michelangelo şeklinde İtalyan Rönesans ustalarının faaliyetlerinden da esin almıştır. Sadece Zurbaran’ın stili benzersizdi ve resme kendine has bir yaklaşım geliştirdi.
Zurbaran’ın resimlerinin en bariz özelliklerinden biri ışığı kullanmasıdır. Fer ve gölge içinde trajik kontrastlar yaratmak için çoğunlukla kuvvetli bir fer deposu kullanırdı. Bu teknik, resimlerinde derinlik ve gerçekçilik duygusu yaratmaya destek oldu.
Zurbaran, karakteristik olarak realist resimlerini yaratmak için muhtelif başka teknikler de kullandı. İnsan vücudunu dikkatlice inceledi ve anatomi bilgisini kullanarak hem doğru hem de anlatım dolu figürler yarattı. Ek olarak, giysilerin kıvrımları ve nesnelerin dokuları şeklinde resimlerinin ayrıntılarına da yakından dikkat etti.
Zurbaran’ın tekniği, bir sanatçı olarak başarısında mühim bir etkendi. Resimleri son aşama realist ve etkileyicidir ve yüzyıllardır sanatseverler tarafınca beğenilmektedir.
Zurbaran’ın Tesiri
Zurbaran’ın emekleri 17. çağ İspanyol dini sanatı üstünde derin bir tesir bıraktı. Realist seçimi ve konularının içsel yönlerine odaklanması İspanya’da dini fotoğraf için yeni bir standart oluşturdu. Emekleri öteki ülkelerde de müessir oldu ve resimleri Avrupa’daki sanatçılar tarafınca kopyalandı ve öykünmek edildi.
Zurbaran’ın etkilendiği en mühim sanatçılardan bazıları şunlardır:
- Bartolome Esteban Murillo
- Diego Velázquez
- Francisco Goya
- Édouard Manet
- Vincent van Gogh
Zurbaran’ın tesirleri Salvador Dalí ve Pablo Picasso şeklinde modern sanatçıların eserlerinde de görülmektedir.
IX. Zurbaran’ın Müzelerdeki Eserleri
Zurbaran’ın eserleri dünyanın dört bir tarafındaki müzelerde yer ediniyor. Bunlardan bazıları şunlardır:
- Prado Müzesi, Madrid
- Milli Galeri, Londra
- Metropolitan Sanat Müzesi, New York
- Louvre Müzesi, Paris
- Prado Müzesi, Madrid
- Thyssen-Bornemisza Müzesi, Madrid
- Katalonya Milli Sanat Müzesi, Barselona
- Milli Sanat Galerisi, Washington, DC
- Bilbao Güzel Sanatlar Müzesi, Bilbao
- Kunsthistorisches Müzesi, Viyana
Zurbaran’ın müzelerdeki eserlerinin daha kapsamlı sıralaması için aşağıdaki kaynaklara bakabilirsiniz:
S: Zurbaran’ın en meşhur eserleri hangileridir?
A: Zurbaran’ın en meşhur eserleri şunlardır:
- Saint Joseph serisi (1635-1640)
- Aziz Francis serisi (1639-1645)
- Aziz Serapion serisi (1645-1648)
S: Zurbaran’ın en bariz sanat içerikli tekniği nelerdir?
C: Zurbaran’ın en bariz sanat içerikli tekniği, fer ve gölgeyi kullanarak derinlik ve dram duygusu yaratma tekniği olan chiaroscuro’dur.
S: Zurbaran’ın öteki sanatçılar üstündeki tesiri nelerdir?
Zurbaran’ın öteki sanatçılar üstündeki tesiri önemlidir. İspanyol Altın Çağı’nın en mühim ressamlarından biri olarak kabul edilir ve eserleri Diego Velazquez, Rembrandt ve Édouard Manet şeklinde muhtelif sanatçılar üstünde müessir olmuştur.
0 Yorum